top of page

Gönül NuhoÄŸlu

Bang

EleÅŸtirel tavır olumlama deÄŸil, farklı bir his: bir diÄŸer anlayıştır.” Gilles Deleuze, Nietzche and Philosophy EleÅŸtirel perspektif, farklı alternatifleri tercih edebilmeyi, herhangi bir anlatının ya da olgunun ötesine geçebilmeyi; o, olguyu kritiÄŸin evi olan, kriz anına sürükleyebilmeyi gerektirir. Gönül NuhoÄŸlu, alternatif sanatçı inisiyatifi PASAJist’te gerçekleÅŸtireceÄŸi, BANG! adını verdiÄŸi interaktif yerleÅŸtirmesinde, eÄŸlence parkına ait bir eleman olan atış standını, dönüÅŸüme uÄŸratarak, sanatçı-koleksiyoner ve sanat piyasası topolojisine dönük eleÅŸtirel göndermelerle farklı bir koÅŸula sürükleyerek kullanıyor.

 

Kurumsal sanat dünyasının, tacirler, galeriler, koleksiyoncular, müzeler, rehberler, eleÅŸtirmenler, medyadan oluÅŸan sanat sistemi topolojisi zaman zaman eleÅŸtirel anlatıların konusu oluyor. Koleksiyonerlerin yatırım aracı olarak eser alma pratiklerine yönelik oluÅŸturulan etkin eleÅŸtiriler de, bunun devamı niteliÄŸinde, yankı buluyor. Günümüz koleksiyonerleri ve hamileri sanat toplamaktan ya da sanata destek olmaktan çok, görkemli bir gösteri sahasının içeriÄŸini doldurmakla ilgileniyorlar. Guy Debord, gösteriyi “sermayenin bir imge haline gelecek ölçüde birikmesi” ÅŸeklinde tanımlıyor. Hal Foster ise, ek olarak tanımın tam tersini “imgenin sermaye haline gelecek ölçüde birikmesi” olarak baÅŸka bir baÄŸlam içinde kullanıyorsa da, her iki durum da deÄŸiÅŸik ÅŸekillerde, sanat ve koleksiyonerler arasındaki iliÅŸkide vuku buluyor. Bu baÄŸlamda, birbiri ardına izleyiciye sunulan birçok özel koleksiyonun görkemli birer gösteri sahası olarak konulu eÄŸlence parklarını andırması tesadüfî olmasa gerek. BANG! bu fikir çevresinde konumlanıyor.

 

YerleÅŸtirmede kullanılan atış standı, gösteri parkından ödünç alınan bir sembol; kendilerinden, belirlenen hedeflere atış yapılması beklenen izleyiciler, oyunun aktif parçaları; hedefler ise, gelecek vadeden, sanatçıların kendilerinin ve iÅŸlerinin imgeleri olarak karşımıza çıkıyor. Atış yapılırken silahtan çıkan sesin onomatopoeik ifadesi BANG!, eleÅŸtirel tavrın kriz anına vurgu yapıyor. Ä°sabetli atışları ile baÅŸarılı olan izleyiciler ise, sanatçının kendilerini deÄŸer gördüÄŸü “koleksiyonerlik belgesi”ni almaya hak kazanıyor. Sanatçı, neden atış standında kullanılan standart hedefler, yerine gelecek vadeden sanatçıların kendilerinin ve iÅŸlerinin imgelerini kullanıyor? Bu imgeleri hedef alıp, atış yapan izleyici, baÅŸarı durumuna göre nasıl koleksiyoner olarak nitelendiriliyor? Sanat piyasası bir oyun, koleksiyoner olabilmek de beceri, tesadüf ya da ÅŸanstan mı ibaret? Gibi benzeri soruları kışkırtan BANG!, estetik deneyim ile oyunun iç içe geçtiÄŸi birçok kesiÅŸen katmandan oluÅŸuyor. 

 

Metin: B. Aylin KARTAL

Görselleri ile katkıda bulunan sanatçılar: antipop.com, Bahadır YILDIZ, Bahar OGANER, Berna ERKÜN, Can KURUCU, Cemile KAPTAN, Deniz ÜSTER, Derya ALTINEL (Galeri Ä°layda’nın izni ile), Engin KONUKLU, Ferit FURUNCU, Fırat NEZÄ°ROÄžLU, Fulden ARAN, Gönül NUHOÄžLU, Gülderen DEPAS, Ä°lgen ARZIK, Mehmet VANLIOÄžLU, Müge BÄ°LGÄ°N.

bottom of page